FAQ

Meest gestelde vragen / FAQ

Hier kunt u op de meeste gestelde vragen het antwoord vinden!

Dit zijn de vragen die hieronder beantwoord worden.

 

1. Hoe lang duurt het voordat ik antwoord op mijn mailtje/ contactformulier krijg?

 

2. Wordt het orthomoleculaire consult vergoed?

3. Behandelen en testen jullie op de ziekte van Lyme?

4. Hoe lang moet ik mijn voorgeschreven supplementen gebruiken?

5. Wanneer kan ik het beste mijn voorgeschreven supplementen innemen over de dag heen?

6. Ik reageer heel sterk op de voorgeschreven supplementen, heb meer last, ben meer moe, wat moet ik doen?

7. Ik heb een inhoudelijke vraag over mijn behandelplan of ik heb een nieuwe medische vraag, wat kan ik doen?

8. Hoe lang duurt het voordat ik mij beter voel door een (persoonlijk) dieet of kan het zijn dat ik me slechter voel nu ik ben begonnen met het (persoonlijk) dieet of met het candidadieet?

9. Ik heb een belafspraak staan, moet ik zelf bellen of word ik gebeld?

10. Kan ik bloed laten prikken voor Prohealth in de praktijk in Alblasserdam, waar nog meer en naar welk telefoonnummer kan ik bellen voor het maken van een prikafspraak?

11. Wat zijn de kosten van het laboratoriumonderzoek en hoe lang duurt het voor de uitslagen binnen zijn?

12. Waar vind ik informatie over de (gratis) informatieavonden en hoe meld ik mij aan?

 

13. Is de praktijk voor iemand in een rolstoel toegankelijk?

 

14. Zijn de artsen die voor MedicaPlus/ dokter Korbee werken BIG-geregistreerd, regulier arts?

15. Ik heb een verwijzing voor een diëtist nodig of een dieetverklaring voor de belasting, hoe kom ik daaraan?

16. Krijg ik mijn reguliere medicatie door u op recept voorgeschreven vergoed?

17. Kunt u mij doorverwijzen naar een specialist in het ziekenhuis?

18. Krijg ik mijn supplementen door u in het behandelplan voorgeschreven vergoed?

19. Krijg ik het laboratoriumonderzoek vergoed?

20. Kunnen supplementen altijd zonder problemen samen met reguliere medicatie gebruikt worden?

21. Hoe lang moet ik de voedingsmiddelen mijden die uit de imuprotest (IgG-test) komen en hoe streng moet ik het dieet volgen? Wanneer kan ik het beste de test uitbreiden van Imupro 100 naar Imupro 300?

 

22. Wat is het verschil tussen de voedingstest die uit de screening met behulp van de EsTeckscan komt en de uitslag van de Imupro 100 of 300 bloedtest?

 

23. Wat is het verschil tussen de Lymetest die bij de huisarts (Elisatest) en in het ziekenhuis (Westernblot) gedaan wordt in vergelijking met de test die jullie uitvoeren op de ziekte van Lyme die in een Duits laboratorium (LTT-test of Elispottest) geanalyseerd wordt?

 

24. Kun je op de EsTeckscan zien of ik kanker heb?

 

1. Hoe lang duurt het voordat ik antwoord op mijn mailtje/ contactformulier krijg?

 

Wij streven ernaar binnen drie werkdagen terug te komen op uw vraag via de mail of de vraag die u via onze telefoondienst gesteld heeft. Wij vragen u of u van tevoren wilt kijken of uw vraag mogelijk al bij deze vragen bij FAQ (Frequently Asked Questions) beantwoord zijn. In vakantieperiodes kan het zijn dat het beantwoorden van de mailtjes of telefoontjes langer duurt.

Heeft u een medisch inhoudelijke vraag dan verzoeken wij u deze vraag op te schrijven en te bewaren voor uw volgende geplande hercontrole of belconsult. Duurt dat te lang dan vragen wij u een emailconsult of een (telefonisch) consult aan te vragen om deze vragen te bespreken.

Bij spoedvragen zoals een verdenking van een infarct of allergische shock raden wij u altijd aan uw huisarts/112 te raadplegen.

 

2. Wordt het orthomoleculaire consult vergoed?

 

Het orthomoleculair consult in onze praktijk wordt in de aanvullende verzekering geheel of gedeeltelijk vergoed onder arts alternatief. De voorwaarden kunt u nagaan bij uw verzekering. De informatiebrief over de werkwijze en de kosten van een consult kunt u telefonisch of via de mail bij ons opvragen.

Bij vergoedingen op onze website kunt u zien wat verzekeraars aan consulten, supplementen en laboratoriumonderzoek vergoeden binnen de aanvullende verzekering (de MBOG heeft dit overzicht gemaakt, u kunt deze informatie op juistheid checken bij de site van de verzekeraar zelf).

 

3. Behandelen en testen jullie op de ziekte van Lyme?

 

Wij hebben een digitale vragenlijst die wij afnemen om te kijken of de klachten mogelijk in verband kunnen worden gebracht met de ziekte van Lyme. Als er een verhoogde risicoscore uitkomt, dan kunnen wij de ziekte van Lyme en mogelijke co-infecties testen bij het laboratorium Prohealth (LTT-test) in Weert (met prikpost bij ons, afspraak wordt via Prohealth zelf gemaakt) of bij Arminlabs (Elispottest) in Duitsland. Ook testen wij het immuunsysteem om te kijken of dit verstoord is i.v.m. de ziekte van Lyme. Richtlijnen van ILADS worden gevolgd in de behandelplannen.

Als er reguliere antibiotica is gebruikt, dan dient er bij de test van Prohealth minimaal 2 maanden te zitten tussen de kuur en het testen. Met natuurlijke antibiotica dient een week gestopt te worden voordat er getest kan worden. Bij de test van Arminlabs dient er vijf dagen gestopt te worden met reguliere antibiotica en mag de natuurlijke antibiotica gewoon gebruikt blijven worden.

4. Hoe lang moet ik mijn voorgeschreven supplementen gebruiken?

 

U dient uw supplementen te gebruiken tot aan het eerstvolgende (bel)consult. Dan wordt er gekeken n.a.v. laboratoriumonderzoek, hercontrole via de screening of op basis van de klachten of er wat veranderd kan worden aan het supplementadvies. Is er een supplement bij dat minder lang gebruikt hoeft te worden, bijvoorbeeld als kuur of 1 potje, dan wordt dit in het behandelplan erbij vermeld. Heeft u eerder vragen over uw behandelplan dan kunt u tussendoor een telefonisch consult aanvragen.

 

5. Wanneer kan ik het beste mijn voorgeschreven supplementen innemen over de dag heen?

 

Als het er niet specifiek bij staat in uw behandelplan (bijvoorbeeld 20 minuten voor het ontbijt), dan kunt u zelf een verdeling over de dag maken wanneer het u het beste uitkomt uw supplementen in te nemen. Dit kan dan het beste tijdens het ontbijt, lunch en diner of voor het slapen gaan.

 

6. Ik reageer heel sterk op de voorgeschreven supplementen, heb meer last, ben meer moe, wat moet ik doen?

 

U reageert gevoelig en heeft mogelijk last van ontgifting die op gang komt. U kunt dan alles beter stoppen, en opnieuw beginnen met opbouwen.

U begint dan met de laagste dosering van een supplement (als er 2 per dag staat, neemt u er 1), en begint daarmee.

Als dat drie dagen is goed gegaan, voegt u een supplement eraan toe, weer de laagste dosering voor drie dagen. Als dat goed gaat voegt u weer een supplement toe. Zo kunt u doorgaan tot u alles gebruikt van uw behandelplan en u gaat daarna de dosering verhogen naar wat er in het behandelplan staat. Dit ook weer rustig aan opbouwen.

Mocht er tijdens het opbouwen een supplement zijn waar u last van krijgt, dan gaat u hiermee terug naar de dosering die nog wel goed ging. Als u ook bij de laagste dosering last blijft houden, neem dan contact met ons op voor een belconsult om een alternatief advies te krijgen hiervoor.

 

7. Ik heb een inhoudelijke vraag over mijn behandelplan of ik heb een nieuwe medische vraag, wat kan ik doen?

 

U kunt in de meest gestelde vragenlijst kijken of uw vraag ertussen zit. Daar kunt u mogelijk uw antwoord vinden. Als deze er niet in staat, dan kunt u uw vragen opsparen en deze verzamelen voor uw volgende (telefonisch) consult. Zit daar nog veel tijd tussen dan kunt u een (telefonisch) consult aanvragen en uw vragen over uw behandelplan of uw nieuwe vragen stellen aan de arts en deze bespreken.

 

8. Hoe lang duurt het voordat ik mij beter voel door een (persoonlijk) dieet of kan het zijn dat ik me slechter voel nu ik ben begonnen met het (persoonlijk) dieet of met het candidadieet?

 

Als in uw behandelplan wordt gewerkt aan het verbeteren van uw darmweerstand dan is een tijdelijk (persoonlijk) dieet een middel om dit te bewerkstelligen samen met supplementen om de darmwand te herstellen en het immuunsysteem te versterken en zo de inflammatie (ontstekingsdruk) in het lichaam te verminderen. De meeste mensen voelen zich binnen een paar dagen beter bij het volgen van een dieet omdat de darm minder geprikkeld wordt door voeding die de darm irriteert (zoals de eiwitten of lactose uit melk of gluten uit tarweproducten).

 

Voorbeelden van verbetering kunnen zijn: minder vermoeid, minder “mist” in het hoofd, minder last van de slijmvliezen, en minder last van de darmen.

Het kan ook zijn dat het lichaam als effect van het dieet gaat ontgiften en dat er daarom eerst een verslechtering plaatsvindt. Het is belangrijk goed water te drinken en het lichaam extra te helpen ontgiften. Dit is een tijdelijke reactie en gaat meestal na een aantal dagen weer over.

Het behandelen van candida kan middels een antischimmelmiddel zoals Nystatine. Het kan zijn dat hier extra buikklachten door ontstaan door het afsterven van de schimmel. Het is raadzaam tijdens de kuur een suikervrij dieet te volgen (geen witte/ geraffineerde suikers gebruiken) zodat de schimmel geen voeding meer heeft.

 

9. Ik heb een belafspraak staan, moet ik zelf bellen of word ik gebeld?

 

De belafspraken worden strak achter elkaar ingepland. Het belconsult kan langer duren dan verwacht en ook is het nodig tussendoor de uitslagen eerst te bekijken voordat er gebeld kan worden.

Het is daarom zo dat de tijd die u doorkrijgt vaak niet de werkelijke tijd is dat u gebeld gaat worden, maar een indicatie dat u zich vanaf die tijd twee uur telefonisch beschikbaar houdt. Houd daarom uw telefoon bij de hand.

Als u wij geen mobiel nummer van u hebben, geeft u deze dan a.u.b. via de mail door.

U wordt door de arts gebeld, u hoeft ons niet te bellen. Er wordt pas gestopt met bellen als de lijst klaar is, als dat om de een of andere reden toch niet meer lukt, dan krijgt u daar telefonisch of via de mail bericht van.

 

10. Kan ik bloed laten prikken voor Prohealth of Arminlabs in de praktijk in Alblasserdam, waar nog meer en naar welk telefoonnummer kan ik bellen voor het maken van een prikafspraak?

 

U kunt op maandag tot en met donderdag (woensdagen niet standaard) in de praktijk uw bloed laten prikken. Dit gebeurt alleen op afspraak. U kunt hiervoor de assistente bellen op 078-6932424. Ook kunt u uw bloed in uw eigen omgeving laten prikken en op de post doen, zie uitleg laboratoriumonderzoek wat u van ons gemaild heeft gekregen.

 

Graag ontvangen wij van u de datum dat u uw bloed heeft laten prikken en wanneer u uw ontlastingsmateriaal heeft opgestuurd zodat wij alvast het (telefonisch) consult kunnen inplannen om de uitslagen te bespreken.

Ook kunt u bij ons een afspraak maken om uw bloed op de ziekte van Lyme en co-infecties te checken via Arminlabs. Wij regelen dan dat DHL de test komt ophalen en naar Duitsland brengt.

 

Tevens zijn wij prikpost van Prohealth. U kunt het laboratorium Prohealth bellen voor een prikafspraak in onze praktijk. Zij beheren de agenda van deze prikochtenden. Zij kunnen u ook vertellen waar zij nog meer prikposten hebben. Het telefoonnummer is: tel. 0495 – 545000. Als u op een prikpost uw bloed laat prikken, hoeft u niet zelf uw bloedbuisjes op te sturen naar het laboratorium. Voor het bloedprikken voor de ziekte van Lyme is het noodzakelijk dat de buisjes rechtstreeks via koerier naar Duitsland worden vervoerd. Dat wordt op een prikochtend door het laboratorium geregeld.

 

11. Wat zijn de kosten van het laboratoriumonderzoek en hoe lang duurt het voor de uitslagen binnen zijn?

 

U krijgt van ons een document met de kosten van het laboratoriumonderzoek, wanneer u het op kunt sturen als u het bloed in uw eigen omgeving laat prikken en hoe lang het duurt voordat de uitslagen er zijn. Als u dit document niet heeft (uitleg laboratoriumonderzoek) dan kunt u dit bij ons opvragen. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele fouten in de prijsstelling die wij in dit overzicht hebben staan, de prijzen zijn ook op te vragen bij het laboratorium.

 

Voordat uw (telefonisch) consult ingepland staat, checken wij of al uw resultaten binnen zijn. Indien er vertraging is opgelopen in de uitslagen kunnen wij de afspraak verzetten. Als wij alles binnen hebben, sturen wij u alle uitslagen tegelijk via de mail. Wij lichten de uitslagen niet per mail toe. Hiervoor is altijd een (telefonisch) consult nodig. Vaak is het nodig het behandelplan op basis van de uitslagen aan te passen. Dit wordt ook besproken en toegelicht tijdens het consult.

 

12. Waar vind ik informatie over de (gratis) informatieavonden en hoe meld ik mij aan?

 

Bij agenda op onze site kunt u zien welke informatieavonden wij gepland hebben in de komende maanden. Een aantal keren per jaar hebben wij een gastspreker met een onderwerp over een ziekte, gezonde leefstijl of voeding etc.

Elke maand hebben wij een informatieavond over de fysische vasculaire therapie. Als men deze therapie gaat volgen is het namelijk belangrijk precies te weten hoe het werkt en wat het in ons lichaam doet. Dit vergt een uur uitleg en daarom organiseren wij daar regelmatig informatieavonden over zodat wij de tijd hebben een en ander toe te lichten en een demo te kunnen geven over de therapie. Dit geldt ook voor de maandelijkse informatieavonden over het geïoniseerde water. Er wordt uitleg gedaan over de werking van dit gezonde water en middels proefjes kan deze werking aangetoond worden.

Graag telefonisch of via de mail aanmelden dat u naar een informatieavond komt. Dit kan ook nog op de dag zelf vlak van tevoren als er niet “vol” achter de informatieavond staat op de site op de agenda. Wij hebben dan ruimte genoeg en het is nodig uw aanmelding te hebben om te weten hoeveel stoelen wij van tevoren klaar moeten zetten.

Wij hangen ook een 06-nummer op de deur mocht u iets later binnenkomen. Wij doen de deur beneden dicht als wij de informatieavond boven houden. De informatieavonden met een kleine groep (maximaal 10 deelnemers) houden wij boven in onze praktijk. De informatieavonden met gastsprekers of grotere groepen houden wij beneden in de schoenenzaak.

 

13. Zijn de praktijken van MedicaPlus voor iemand in een rolstoel toegankelijk?

 

Ja, de praktijk in Alblasserdam en Kockengen is voor een rolstoel toegankelijk. De praktijk in Haarlem is niet voor een rolstoel toegankelijk.

 

14. Zijn de artsen die voor MedicaPlus/ dokter Korbee werken BIG-geregistreerd, regulier arts?

 

Ja, de artsen die voor dokter Korbee/ MedicaPlus werken zijn BIG-geregistreerde artsen, en hebben aanvullend de orthomoleculaire opleiding gedaan.

 

15. Ik heb een verwijzing voor een diëtist nodig of een dieetverklaring voor de belasting, hoe kom ik daaraan?

 

U kunt bij uw huisarts of bij ons een verwijzing voor de (orthomoleculaire) diëtist aanvragen. Een aantal uren per jaar voor een diëtist worden vanuit de basisverzekering vergoed.

U kunt bij ons een verklaring voor een dieet aanvragen voor de belastingdienst. U dient in deze aanvraag aan te geven vanaf welke datum tot en met welke datum u dit dieet volgt, en welk dieet precies (bijvoorbeeld gluten – en lactosevrij). Als u het hele belastingjaar het dieet heeft gevolgd kunt u 1 januari 20.. tot en met 31 december 20.. opgeven. U kunt ook de codering van de belangdienst hiervoor aanhouden. Gezien de vele aanvragen die wij hiervoor krijgen zijn wij genoodzaakt hiervoor een kleine vergoeding in rekening te brengen. Dit geldt ook voor verklaringen voor verzekeringen.

Als u zelf uw dieetverklaring van de belastingdienst uitprint en volledig invult met datum vanaf wanneer tot en met wanneer u welk dieet (met nummer) volgt en dit naar ons opstuurt samen met een retourenvelop met uw naam, adres en postzegel erop, dan hoeven wij het alleen maar te tekenen, stempelen en retourneren zodat wij er niets voor in rekening hoeven te brengen.

 

16. Krijg ik mijn reguliere medicatie door u op recept voorgeschreven vergoed?

 

Als BIG geregistreerd arts kunnen wij reguliere medicatie voorschrijven zoals antibiotica en wordt deze vergoed door uw zorgverzekeraar.

Mocht om een bepaalde reden de reguliere medicatie toch niet vergoed worden, geef deze kosten dan op aan de belastingdienst onder gezondheidsuitgaven. Vraag wel na bij uw verzekering waarom dit zo is, omdat naar onze ervaring iedereen zijn reguliere medicatie, die wij voorschrijven, vergoed krijgt.

 

17. Kunt u mij doorverwijzen naar een specialist in het ziekenhuis?

 

Alleen de huisarts mag u doorverwijzen naar een specialist in het ziekenhuis. Als wij vinden dat het een en ander nader onderzocht dient te worden in het ziekenhuis, dan geven wij u het advies via de huisarts doorverwezen te worden naar een specialist.

 

18. Krijg ik mijn supplementen door u in het behandelplan voorgeschreven vergoed?

 

Bij vergoedingen op onze site kunt u zien wat verzekeraars in de aanvullende verzekering qua supplementen vergoeden. Check hierbij ook de website van de verzekeraar zelf. Als voedingssupplementen onder de vergoeding vallen (bijvoorbeeld aanvullende verzekering van PNO), dan dienen deze supplementen op voorschrift van een arts bij een Nederlandse apotheek gekocht te zijn en dienen deze supplementen een Z-index te hebben. Wij werken samen met een apotheek die onder deze voorwaarden werkt, u kunt hiernaar vragen.

 

19. Krijg ik het laboratoriumonderzoek vergoed?

 

Het laboratoriumonderzoek wordt meestal niet vergoed. Het is belangrijk dit van tevoren na te gaan bij uw verzekeraar.

U kunt deze laboratoriumkosten opgeven bij uw belastingaangifte als gezondheidsuitgaven.

 

20. Kunnen supplementen altijd zonder problemen samen met reguliere medicatie gebruikt worden?

 

De meeste supplementen kunnen zonder problemen samen gebruikt worden met reguliere medicatie. In sommige gevallen niet, en dit checken wij met de apothekers waar wij mee samenwerken.

Een voorbeeld is dat Sintjanskruid niet samen met antidepressiva gebruikt mag worden. Een ander voorbeeld is het van belang dat reguliere schildkliermedicatie helemaal apart voor het ontbijt wordt ingenomen, en dat pas twee uur later andere medicatie zoals supplementen mag worden ingenomen.

 

21. Hoe lang moet ik de voedingsmiddelen mijden die uit de ImuProtest (IgG-test) komen en hoe streng moet ik het dieet volgen? Wanneer kan ik het beste de test uitbreiden van Imupro 100 naar Imupro 300?

 

U dient het dieet zo zorgvuldig mogelijk te houden en minimaal gedurende de tijd die uit de test komt. U dient uw voorgeschreven suppletie voor darmbescherming goed te blijven gebruiken. Op deze wijze kan uw darmwand zich herstellen en na deze periode in overleg met de arts weer roterend de voedingsmiddelen gaan toevoegen aan uw dieet.

Als er op de verpakking staat: ”deze voeding kan sporen van pinda’s bevatten” dan is dat niet erg als u pinda’s moet mijden vanwege de IgG-testuitslag. Er is een kans dat het erin zit, maar in zo’n geringe mate dat het niet erg is voor uw dieet. Dit is wel erg als het om een allergie (IgA) voor pinda’s gaat, dan mag ook dit product niet gebruikt worden.

Als er heel veel verschillende soorten voeding uit de ImuPro 100 test komt waar u op reageert, dan is het raadzaam om de test te laten updaten naar de ImuPro 300. Dit wordt besproken tijdens het consult over de testuitslag. Binnen drie maanden kunt u het laboratorium Prohealth een mail sturen met daarin uw toestemming om de test te updaten van 100 naar 300. U hoeft dan alleen het verschil in kosten tussen de testen bij te betalen, opnieuw prikken is niet nodig.

 

22. Wat is het verschil tussen de voedingstest die uit de screening van de EsTeckscan komt en de uitslag van de Imupro 100 of 300 bloedtest?

 

De voedingstest uit de EsTeckscan is puur op fysiologie gebaseerd. Hier zijn geen anti-stoffen gemeten zoals in het bloed is gedaan met de Imuprotest 100 of 300.

Daarom kan de test van de scan alleen maar adviseren over wat hij qua fysiologie aan te raden vindt qua vetgehalte, vochtgehalte, zuurgraad, insulinerestentie, vitaminen etc.. Deze test is als volgt te interpreteren: van de niet aanbevolen/ not recommended voeding wat minder eten, en van de aanbevolen/ recommended voeding wat meer eten. Dat is goed voor de fysiologie van het lichaam gebaseerd op de screening die bij u is gedaan.

.

De imuprotest meet de IgG1 tot en met IgG4. Deze test geeft aan welke voeding de darmwand prikkelt, lekkend maakt en in het bloed ontstekingreacties veroorzaakt en daarmee meer kans geeft op ontstekingsgevoelige ziekten. Deze test werkt heel strikt, de voeding waarbij een hoge antistofwaarde is gemeten mag ook strikt een aantal aangegeven maanden niet gegeten worden om zo de darm te kunnen herstellen, in combinatie met de voorgeschreven voedingssuplementen. Op deze wijze wordt de ontstekingsdruk in het lichaam verminderd en wordt de weerstand verbeterd..

 

Voorbeeld: eiwitten zijn goed voor uw fysiologie (uit meting EsTeckscan komt dit als aanbevolen voeding eruit), maar voor uw darmherstel moet u het twee maanden mijden (er zijn antistoffen gemeten, dus voor het darmherstel moet u het twee maanden mijden). Het spreekt elkaar niet tegen, de testen hebben alleen een ander uitgangspunt.

 

De uitslag uit de ImuProstest gaat altijd voor. Dus als de Imupro ook is gedaan, is het aan te raden het ImuProrapport aan te houden en de voedingstest uit de scan wat apart leggen (dit kunt u dan meer als algemeen advies zien), en in overleg met het consult met de arts goed het imuprorapport gaan aanhouden. Dat is voor uw darmherstel en weerstand heel belangrijk.

 

Opmerking: raw fruit betekent ongeschild fruit. Het is beter om het fruit te schillen bedoelt men hiermee in de EsTeckscanrapportage.

 

23. Wat is het verschil tussen de Lymetest die bij de huisarts (Elisatest) en in het ziekenhuis (Westernblot) gedaan wordt in vergelijking met de test die jullie uitvoeren op de ziekte van Lyme die in een Duits laboratorium (LTT-test of Elispottest) geanalyseerd wordt?

 

De Borreliabacterie is lastig in het bloed aan te tonen. Door een andere techniek te gebruiken is de pakkans bij de LTT-test en de Elispot veel groter dan bij de Elisatest en Westernblot. Er is dus minder kans op een vals negatieve uitslag bij de testen in Duitsland. Deze testen zijn verder wetenschappelijk onderbouwd en worden ook gebruikt in de Lymekliniek in Augsburg en door de ILADS artsen die wereldwijd cliënten met de ziekte van Lyme behandelen. Er bestaat nog geen test die 100% zeker de ziekte van Lyme van opsporen.

 

24. Kun je op de EsTeckscan zien of ik kanker heb?

 

NEE, het is niet mogelijk om anatomische afwijkingen te ontdekken zoals kankercellen, kransslagaderverstopping of virussen en bacteriën middels de EsTeckscan. Het is een functionele scan. Het is geen diagnostisch apparaat, dus kunnen en mogen wij er ook geen diagnose mee stellen. Het apparaat ondersteunt het consult doordat wij middels de uitslag van de screening een goede indruk krijgen van het functioneren van het lichaam. Daar waar het lichaam niet goed functioneert kunnen wij middels een bloed- of ontlastingstest verder onderzoek plegen om tot een goede diagnose te komen aanvullend aan de anamnese, gesprek met de arts over de gezondheidsklachten of gezondheidsvraag van de cliënt.