FAQ

Veel gestelde vragen / FAQ

Hier kunt u op de veel gestelde vragen het antwoord vinden!

De vragen die hieronder beantwoord worden gaan over

de volgende onderwerpen:


Algemene vragen

Vergoedingen/ tarieven

Gebruik van

           voedingssupplementen

Laboratoriumonderzoeken

Voedingsintolerantie/

           -allergie en dieet

Ziekte van Lyme

Corinavirus/ Covid-19 gerelateerde vragen


Algemene vragen


Ik heb een belafspraak staan. Moet ik zelf bellen of word ik gebeld?


U wordt gebeld, u hoeft ons niet te bellen.

 

Ik heb een belafspraak staan. Word ik exact op het afgesproken tijdstip gebeld?


Gezien het feit dat er vaak meerdere belconsulten achter elkaar gepland staan, kan het tijdstip dat u gebeld wordt afwijken van de tijd die u heeft doorgekregen. Wij streven ernaar om binnen 2 uur na het afgesproken tijdstip contact met u op te nemen. Wanneer om een of andere reden het belconsult niet door kan gaan, dan brengen wij u hiervan telefonisch of per e-mail op de hoogte.

 

Is de praktijk rolstoeltoegankelijk?


De praktijk in Alblasserdam is rolstoeltoegankelijk; de praktijk in Haarlem niet.


Binnen welk termijn kan ik een reactie verwachten op mijn vraag?


Wij streven ernaar binnen 3 werkdagen een reactie te geven op uw vraag. In vakantieperiodes is het mogelijk dat een reactie langer op zich laat wachten.


Is het mogelijk om tussentijds medisch inhoudelijke vragen aan de arts te stellen?


Indien u tussen de consulten door een medisch inhoudelijk vraag heeft, is het mogelijk om uw vraag per e-mail info@drkorbee.nl te stellen over het bestaande behandelplan of via de assistente een afspraak in te plannen voor een telefonisch consult bij nieuwe medische vragen. Bij spoedvragen, zoals een verdenking van een infarct of een allergische shock, raden wij u altijd aan uw huisarts te raadplegen of in uiterst geval direct 112 te bellen.


Ik heb een dieetverklaring nodig, hoe krijg ik deze?


U kunt per e-mail of telefonisch een dieetverklaring aanvragen bij de assistente. Voor deze verklaring wordt een bedrag van € 12,50 in rekening gebracht.

Als u zelf uw dieetverklaring van de belastingdienst van het betreffende jaar uitprint en volledig invult met datum vanaf wanneer tot en met wanneer (1 januari tot en met 31 december of als startdatum de datum van de uitslag van de imuprotest) u welk dieet met het juiste nummer volgt en dit naar ons opstuurt samen met een retourenvelop met uw naam, adres en postzegel erop, dan hoeven wij het alleen maar te tekenen, stempelen en retourneren zodat wij er niets voor in rekening hoeven te brengen.

LET OP: als u meerdere voedingsmiddelen dient te mijden, dan kunt u het beste het nummer van de combinatie van middelen invullen. Bijvoorbeeld bij voedselovergevoeligheid nr. 45 voor de koemelk en gluten, en bijvoorbeeld nr. 37 kippenei. Als u de combinatie heeft aangekruist dan kunt u niet deze middelen ook nog los aankruisen. De nummers 36 tot en met 45 zijn van toepassing op de imuprotest waar de informatie over voedingsintoleranties wordt uitgehaald. Wij controleren wat vooraf is ingevuld en zullen de dieetbevestiging waar nodig aanpassen voordat wij deze ondertekenen en terugsturen.


Kun je op de EsTeckscan zien of ik kanker, een kransslagaderverstopping of actieve virussen en bacteriën heb?


NEE, het is niet mogelijk om anatomische afwijkingen te ontdekken zoals kankercellen, kransslagaderverstopping of virussen en bacteriën middels de EsTeckscan. Het is een functionele screening. Het is geen diagnostisch apparaat, dus kunnen en mogen wij er ook geen diagnose mee stellen. Het apparaat ondersteunt het consult doordat wij middels de uitslag van de screening een goede indruk krijgen van het functioneren van het lichaam. Daar waar het lichaam niet goed functioneert kunnen wij middels een bloed- of ontlastingstest verder onderzoek plegen om te kijken waar de klacht vandaan komt aanvullend aan de anamnese, gesprek met de behandelaar over de gezondheidsklachten of gezondheidsvraag van de cliënt.


Waar vind ik informatie over de (gratis) informatieavonden en hoe meld ik mij aan?


Een aantal keren per jaar hebben wij een gastspreker met een onderwerp over een ziekte, gezonde leefstijl of voeding etc. Op onze website treft u in de agenda een overzicht van de geplande informatieavonden.

 

Op aanvraag hebben wij een informatieavond over de fysische vasculaire therapie. Het is goed voorafgaand aan het volgen van deze therapie te weten hoe het werkt en wat het in ons lichaam doet. Dit geldt ook voor de informatieavond over het geïoniseerde water. U krijgt tijdens deze avond uitleg over de werking van dit gezonde water.

 

U kunt zich telefonisch of per e-mail aanmelden voor een informatieavond. Aanmelden is mogelijk tot op de dag zelf, tenzij er ‘vol’ achter de informatieavond staat op de site. Op de avond zelf hangen wij een 06-nummer op de deur, mocht u iets later binnenkomen.

 


Vergoedingen/ tarieven


Wat zijn jullie betalingscondities?


U kunt de factuur direct na het consult per pin betalen. Contant betalen kan ook (alleen in Alblasserdam). Een telefonisch consult kan binnen 14 dagen per bankoverschrijving of via ideal worden voldaan.


Ik heb een factuur ontvangen voor een (telefonisch) consult, maar de berekende tijd is hoger dan dat er daadwerkelijk gesproken of gebeld is. Waarom is dat?


Wij brengen de daadwerkelijk bestede tijd aan een consult in rekening. Hieronder valt ook de tijd die besteed wordt aan het vooraf doornemen van een dossier en laboratoriumuitslagen, overleg met een apotheker en dossiervorming achteraf.


Wordt het orthomoleculaire consult vergoed door de zorgverzekering?


Het orthomoleculair consult wordt niet vanuit de basisverzekering vergoed. Afhankelijk van uw verzekeringsmaatschappij wordt dit consult (gedeeltelijk) vanuit de aanvullende verzekering vergoed. U kunt hiervoor uw polisvoorwaarden checken of kijk op:

https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/orthomoleculaire-geneeskunde

 

Worden de voorgeschreven supplementen vergoed door de zorgverzekering?


De voedingssupplementen worden niet door de zorgverzekering vergoed. Wel kunnen de voorgeschreven voedingssupplementen opgegeven worden in de aangifte inkomstenbelasting. Houdt u er dan wel rekening mee dat er een drempelbedrag is.

 

Worden de laboratoriumonderzoeken vergoed?


De meeste zorgverzekeringen vergoeden niet de door ons uitgevoerde laboratoriumonderzoeken. Wij adviseren u dit vooraf te controleren bij u zorgverzekeraar. De gemaakte kosten voor laboratoriumonderzoek kunnen wel opgegeven worden bij de aangifte inkomstenbelasting.

Welke kosten kan ik opgeven als zorgkosten bij de aangifte inkomstenbelasting?

U kunt de volgende kosten opgeven als zorgkosten:

  • Het gedeelte van het consult dat niet vergoed wordt door de aanvullende verzekering
  • Laboratoriumonderzoeken
  • Supplementen die voorgeschreven zijn door de arts
  • Indien er sprake is van een dieet: een vast bedrag per jaar. U dient hiervoor een dieetverklaring van de arts te hebben.

  


 

Gebruik van voedings-supplementen


Hoe lang moet ik de voorgeschreven supplementen gebruiken?


U dient uw supplementen te gebruiken tot aan het eerstvolgende (bel) consult, tenzij expliciet in uw behandelplan staat vermeld dat u een supplement voor een bepaalde periode dient te gebruiken, bijvoorbeeld bij een kuur. Tijdens het voortgangsconsult zal worden bepaald of het supplementengebruik dient te worden aangepast.

Wanneer kan ik het beste mijn voorgeschreven voedingssupplementen innemen?

U kunt zelf een verdeling over de dag maken wanneer het voor u het beste uitkomt, tenzij er een specifieke vermelding staat in uw behandelplan bij een supplement (bijvoorbeeld 20 minuten voor het ontbijt, of tussen twee maaltijden in). We raden aan de supplementen voor of tijdens het ontbijt, lunch en diner of voor het slapen gaan in te nemen.

 

Ik reageer heel sterk op de voorgeschreven voedingssupplementen, wat moet ik doen?


U heeft mogelijk last van de ontgifting die op gang komt. Wij adviseren te stoppen met alle supplementen en stap voor stap de supplementen op te bouwen:

  • Start met één supplement en neem hiervan de laagste dosering (als er 2 maal daags staat, neem dit supplement slechts 1 maal daags).
  • Wanneer dit 3 dagen goed is gegaan, voegt u er een ander supplement aan toe, wederom de laagste dosering.
  • Herhaal dit totdat u alle supplementen gebruikt die vermeld staan in uw behandelplan.
  • Verhoog nu de dosis naar wat er staat vermeld in het behandelplan. Ook dit dient u stapsgewijs op te bouwen.

Mocht er tijdens het opbouwen een supplement zijn waar u last van krijgt, dan gaat u hiermee terug naar de dosering die nog wel goed ging. Als u ook bij de laagste dosering last blijft houden, neem dan contact met ons op voor een belconsult, zodat wij kunnen kijken voor een alternatief.

 

Hoe lang duurt het voordat ik mij beter voel na het starten van het voorgeschreven dieet of kunnen de klachten ook eerst verergeren? 


De meeste mensen voelen zich binnen een paar dagen beter bij het volgen van een dieet, omdat de darm minder geprikkeld wordt door voeding die de darm irriteert. Voorbeelden van verbetering kunnen zijn: minder vermoeid, minder “mist” in het hoofd, minder last van de slijmvliezen en minder last van de darmen.

 

Het kan ook zijn dat het lichaam, als effect van het dieet, gaat ontgiften en dat er daarom eerst een verslechtering plaatsvindt. Het is belangrijk goed water te drinken en het lichaam extra te helpen ontgiften. Dit is een tijdelijke reactie en gaat meestal na een aantal dagen weer over.

 

Ik gebruik een antischimmelmiddel (bijv. Nystatine) en ervaar extra klachten. Is dat gebruikelijk?


Het is mogelijk dat er extra buikklachten ontstaan, veroorzaakt door het afsterven van de schimmel. Het is raadzaam tijdens de kuur een suikervrij dieet te volgen (geen witte/ geraffineerde suikers gebruiken), zodat de schimmel geen voeding meer heeft.

 

Kunnen voedingssupplementen altijd zonder problemen samen met reguliere medicatie gebruikt worden?


De meeste supplementen kunnen zonder problemen samen gebruikt worden met reguliere medicatie. In sommige gevallen is dit niet het geval. Het is daarom belangrijk dat wij op de hoogte zijn van uw medicatie. Indien nodig hebben wij overleg met één van de apothekers waar wij mee samenwerken.

 

 

 

Laboratoriumonderzoeken


Kan ik bloed laten prikken in de praktijk in Alblasserdam?


Het is mogelijk in de praktijk uw bloed laten prikken. Afhankelijk van de soort test en de agenda van de assistente, kan dit aansluitend aan het intakeconsult. Indien dit niet mogelijk is, zal de assistente hiervoor een afspraak met u maken.


Kan ik bloed laten prikken in mijn eigen woonplaats?


Het is mogelijk om de bloedafname in u eigen woonplaats te laten uitvoeren en op de post te doen. Indien het onderzoek uitgevoerd wordt door een laboratorium in Duitsland, dan dient dit in overleg met de assistente te gebeuren, gezien deze test door een koerier wordt opgehaald. Houdt u er rekening mee dat de onderzoeken niet op alle dagen uitgevoerd kunnen worden. Deze informatie treft u in het overzicht laboratoriumonderzoeken, welke u van ons heeft ontvangen.

Graag ontvangen wij van u de datum dat u het bloed heeft laten prikken en/ of het ontlastingsmateriaal heeft ingestuurd, zodat wij alvast een consult kunnen inplannen om de uitslagen te bespreken of (wanneer deze afspraak reeds gemaakt is) te bepalen of wij de uitslagen tijdig binnen hebben.


Wat zijn de kosten van het laboratoriumonderzoek en hoe lang duurt het voor de uitslagen binnen zijn?


U krijgt van ons een overzicht met de totale kosten van het laboratoriumonderzoek. Hierin staat tevens vermeld hoe lang het duurt voordat de uitslagen er zijn. Voorafgaand aan uw (telefonisch) consult, checken wij of al uw resultaten binnen zijn.

 

Wanneer ontvang ik de laboratoriumuitslagen?


De week voorafgaand aan het consult om de laboratoriumuitslagen te bespreken, ontvangt u per e-mail de uitslagen van de uitgevoerde onderzoeken. Tijdens het consult zal de uitslag met u besproken worden en worden uw vragen beantwoord. Het is niet mogelijk om eerder al vragen te stellen over de uitslagen.

 

Ik ben geen cliënt bij jullie, maar wil graag een onderzoek van Pro Health Medical laten uitvoeren. Is dit mogelijk? 


Wij zijn prikpost voor Pro Health Medical. Als u geen cliënt van ons bent, kunt u contact opnemen met Pro Health Medical voor een prikafspraak in onze praktijk. Zij zorgen dan voor uw aanmelding. Ook kunnen zij u informeren over andere priklocaties.


 

Voedingsintolerantie/ -allergie en het volgen van een dieet


Wat is het verschil tussen het voedingsadvies dat uit de screening van de EsTeckscan komt en de uitslag van de ImuPro bloedtest?


Het voedingsadvies uit de EsTeckscanmeting is puur op fysiologie gebaseerd, zoals vetgehalte, zuurgraad, insulineresistentie en prikkeling op de darm en geeft hiervoor een advies. De test meet niet de hoeveelheid antistoffen in het bloed tegen eiwitten uit een bepaald voedingsmiddel zoals bij de ImuPro-test het geval is.

Het advies dat naar aanleiding van deze scan gegeven wordt, is gericht op het verbeteren van de fysiologie van uw lichaam. U krijgt een overzicht met aan advisering van welke voeding u meer moet eten en van welke voeding minder.

 

Wat is RAW-fruit?


RAW-fruit wordt weleens genoemd in het voedingsadvies van de Esteckscan en betekent ongeschild fruit. Het is beter om het fruit te schillen bedoelt men hiermee i.v.m. de pesticiden die nog op de schil van het fruit zitten.

 

Wat is de ImuPro voedselallergie test?


De ImuPro is een test welke meet of er sprake is van een voedselallergie (IgG 1 t/m 4) voor 90 (basic) of 270 (complete) verschillende voedingsmiddelen. Deze test geeft aan welke voeding de darmwand prikkelt, lekkend maakt en in het bloed ontstekingsreacties veroorzaakt, met als gevolg meer kans op ontstekingsgevoelige ziekten. Indien deze test is afgenomen gaat deze uitslag altijd voor het advies van EsTeckscan.

 

Wat is het verschil tussen een voedselallergie en een voedingsintolerantie?


Met de ImuPro meten wij een laaggradig ontstekingsprocesreactie in het lichaam die binnen drie dagen kan optreden na het eten van de voeding. De test meet de antistoffen die het lichaam aanmaakt in reactie op de eiwitten in die voeding. Dit is een voedselallergiereactie. Maar omdat het niet de acute immuunreactie is zoals bij een acute voedingsallergiereactie op voeding die al binnen het half uur al optreedt, hebben wij het ook weleens over een voedingsintolerantie. Ook omdat dit type voedingsallergie genezen kan of heel goed te verbeteren is als de leaky gut is behandeld.


Moet ik alle voedingsmiddelen mijden waarop ik positief getest ben?


De ImuPro voedselintolerantietest werkt heel strikt: de voeding waarbij een hoge antistofwaarde is gemeten dient voor een bepaald aantal maanden volledig gemeden te worden. Samen met de voorgeschreven voedingssupplementen kunnen uw darmen op deze manier herstellen. Dit kan dan resulteren in een vermindering van de ontstekingsdruk in het lichaam en een verbetering van de weerstand en vermindering van klachten als vermoeidheid, eczeem, hoofdpijn, mist in het hoofd etc..

 

Hoe lang moet ik alle voedingsmiddelen mijden die uit de ImuPro komen?


In de testuitslag is aangegeven voor welke periode u de voedingsmiddelen moet mijden. Na deze periode wordt in overleg met de arts besloten om geleidelijk de gemeden voedingsmiddelen te herintroduceren. Het is belangrijk zo gevarieerd mogelijk te eten.

 

Ik heb een voedselallergie of -intolerantie, kan ik dan wel producten eten waarop bijvoorbeeld staat vermeld ‘kan sporen van pinda’s’ bevatten, als ik pinda’s moet mijden volgens de uitslag van de test?


Wanneer er een melding ‘kan sporen bevatten van’ op een product staat, dan is de kans dat het genoemde  voedingsmiddel aanwezig is dusdanig klein en in zo een kleine hoeveelheid aanwezig, dat het geen risico vormt voor uw dieet op basis van de ImuProtest (IgG). Wanneer er sprake is van een acute voedselallergie (IgE) dan dient dit product wel vermeden te worden.

 

Wanneer is het zinvol om een ImuPro Complete onderzoek te laten afnemen?


Wanneer uit de ImuPro blijkt dat u op heel veel voedingsmiddelen reageert, is het raadzaam om de test te laten upgraden naar de ImuPro complete. Wij zullen dit tijdens het uitslagen consult met u bespreken. Binnen 3 maanden na uitvoering van de ImuPro Basic kunt u deze test laten upgraden naar een ImuPro Complete. De reeds eerder in rekening gebracht kosten voor de uitgevoerde ImuPro Basic worden dan in mindering gebracht op het tarief van deze test.

U kunt voor deze upgrade per e-mail contact opnemen met het laboratorium Pro Health  Medical: info@prohealth.nl

 

Ik moet een dieet volgen en wil graag naar een diëtiste, heb ik hiervoor een verwijzing nodig?


Voor een bezoek aan de diëtiste heeft u een verwijzing van de huisarts nodig. De kosten van de diëtiste worden vergoed vanuit de basisverzekering.


 

Ziekte van Lyme


Testen jullie op de ziekte van Lyme en coïnfecties?


Voorafgaand aan het eerste consult vragen wij u een vragenlijst in te vullen om te inventariseren of er sprake is van (mogelijk) Lyme gerelateerde klachten. Indien uit deze vragenlijst blijkt dat er sprake is van een verhoogd risico, adviseren wij u enkele laboratoriumonderzoeken te laten uitvoeren. Wij werken nauw samen met diverse laboratoria welke gespecialiseerd zijn in het testen op Lyme. Omdat er vaak ook een belasting is van andere bacteriën en virussen kunnen relevante coïnfecties ook mee getest worden. Tijdens deze onderzoeken wordt er tevens gekeken of het immuunsysteem verstoord wordt door actieve virussen en bacteriën.


Ik heb recent antibiotica gebruikt, kan ik dan bloed laten prikken voor onderzoek naar de ziekte van Lyme?


Er dient minimaal een week tussen het beëindigen van de reguliere antibioticakuur en de bloedafname te zitten. Indien u natuurlijke antibiotica gebruikt, is dit niet noodzakelijk. Indien gewenst kunt u een week van tevoren stoppen hiermee en na de testafname kunt u de behandeling verder continueren. Bij de FISH test is het niet nodig om te stoppen met antibiotica.


Wat is het verschil tussen de Lymetest die via de huisarts/ ziekenhuis uitgevoerd wordt (de zgn. Elisatest en Westernblot) en de test die door jullie wordt afgenomen?


De Borrelia bacterie is lastig in het bloed aan te tonen, omdat het lichaam na verloop van tijd geen antistoffen meer aanmaakt, maar de bacterie nog wel actief kan zijn. Door een andere techniek te gebruiken is de kans op een positieve test bij de LTT-test, Elispottest en FISH-test groter dan bij de reguliere testen. Deze testen zijn wetenschappelijk onderbouwd en worden ook gebruikt door de ILADS artsen die wereldwijd cliënten met de ziekte van Lyme behandelen.

 

  

Corinavirus/ Covid-19 gerelateerde vragen


Is het mogelijk om in de praktijk op consult te komen?


Beluister hier de podcast van Functional Medicin Coach Karen Nijssen in gesprek met dokter Alexander Korbee over Corona.


De consulten vinden in de praktijk plaats, met uitzondering van het voortgangsconsult. Het voorgangsconsult vindt bij voorkeur telefonisch of via beeldbellen plaats, gezien deze consulten vaak van kortere duur zijn.

Indien u last heeft van griepverschijnselen, zoals verkoudheid, koorts, hoesten, kortademigheid, diarree, overgeven, geur- en smaakverlies, hoofdpijn, zere keel, erge vermoeidheid, spier- en gewrichtspijnen of u heeft iemand in uw directe naaste omgeving die dergelijke klachten heeft of Covid-19 positief is getest, dan verzoeken wij u de afspraak af te zeggen en uit te stellen tot u of uw huisgenoot minimaal een week klachtenvrij is. Het is ook mogelijk om uw afspraak om te zetten tot een (beeld)belafspraak.

Voorafgaand aan uw bezoek in onze praktijk ontvangt u digitaal een Covid-19 checklist om in te vullen.

Welke maatregelen hebben jullie in de praktijk getroffen om verspreiding van het virus te voorkomen?


In de praktijk zijn diverse beschermende maatregelen getroffen om verspreiding van het virus tegen te gaan. Het belangrijkste is dat degenen die in de praktijk komen Coronaklachtenvrij zijn en dat de ventilatie op orde is. Wij hebben een ionisator, CO2-meter en luchtbevochtiger in de praktijk staan om besmetting via aerosolen te voorkomen. Er is een zeer geringe kans dat mensen zonder klachten (asymptomatisch) een ander kunnen besmetten.


Ik denk dat ik corona heb gehad. Kan ik mij bij jullie laten testen op antistoffen?


Wij kunnen via verschillende laboratoria u laten testen op Covid-19. Dit zijn betrouwbare testen op antistoffen of aanwezigheid en vitaliteit van het virus in de witte bloedcellen (FISH-test).


Wat kan ik zelf doen om mijn immuunsysteem te versterken, zodat ik minder kwetsbaar ben voor Covid-19?


Wij adviseren in de eerste plaats een gezonde leefstijl. Een gezonde leefstijl draagt bij aan een goed werkend immuunsysteem zoals voldoende beweging, gezonde voeding, genoeg slaap en niet teveel stress. Daarnaast kunt u de gezondheid ondersteunen met vitamine C, D, zink, een goed probioticum en vis- of algenolie. Wanneer er sprake is van een goede gezondheid kan men het Covid-19 virus als een normale griep doormaken en hoeft dit niet tot nare complicaties te leiden.

Let er verder op dat u in besloten ruimtes een deur of een raam openzet zodat de ventilatie goed is en mogelijke besmetting via aerosolen wordt tegengegaan. Buiten is de kans om besmet te raken erg gering.


U kunt meer informatie vinden op de website van Stichting Artsen Covid Collectief.


Ik heb Covid-19. Hebben jullie aanvullende adviezen?


Wij kunnen aanvullend aan het advies van de huisarts een protocol adviseren waarmee u uw immuunsysteem kunt versterken. Een belangrijk onderdeel van een dergelijk behandelplan is een middel om zink goed in de cellen te brengen om zodoende de verdere virusdeling en daarmee de kans op ernstige complicaties te verkleinen.


Ik heb Covid-19 gehad, maar ik ervaar nog steeds klachten. Kunnen jullie iets voor mij betekenen?


Wij hebben goede adviezen voor mensen die klachten hebben overgehouden aan een Covid-19 infectie. U kunt contact opnemen met de assistente om een afspraak in te plannen.


Ik heb mogelijk reactie op een Covid-19 vaccinatie. Kunnen jullie iets voor mij betekenen?


Wij hebben goede adviezen voor mensen die klachten hebben overgehouden aan een Covid-19 vaccinatie. U kunt contact opnemen met de assistente om een afspraak in te plannen.